اتاق امن (سیف روم) چیست و کاربرد آن

1281


انواع گاوصندوق خرم



سیف روم (اتاق امن) چیست ؟

ساخت سیف روم زمانی توصیه می‌شود که می‌خواهید از آن‌ها برای پنهان شدن و مخفی شدن در هنگام حمله دشمن یا دزد به خانه ‌تان استفاده کنید. سیف روم‌ها گاهی اوقات اتاق‌های وحشت یا پنیک روم نیز نامیده می‌شوند، نامی که پس از انتشار فیلمی با همین نام محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. اصطلاح سیف روم یا اتاق امن همچنین می‌تواند برای توصیف اتاقی استفاده شود که به عنوان یک پناهگاه در هنگام حوادث آب و هوایی شدید مانند گردباد یا طوفان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سیف روم‌ها برای پنهان کردن اشیا قیمتی نیز استفاده می‌شود.

روش‌های ساخت سیف روم

قبل از ساخت سیف روم باید تمام نکات امنیتی مربوط به خانه را بررسی کنید. مواردی که باید به بررسی آن‌ها بپردازید میزان ریسک امنیتی ای می‌باشد که اهالی خانه دارند. برخی افراد از نظر امنیتی بسیار افراد مهمی هستند و ممکن است همیشه در صدد حمله افراد یا گروهک‌های خاصی قرار بگیرند. در نتیجه باید ابتدا مهاجمان احتمالی را شناسایی کرد و متوجه شد که آن‌ها چه قابلیت‌هایی دارند. در ساخت سیف روم باید به تعداد افراد ساکن خانه، سن آن‌ها و توانایی آن‌ها در دفاع از خود اهمیت داد. در نهایت باید توجه داشت که خانه از نظر جغرافیایی در چه منطقه ای واقع شده است و محیط اطراف آن از نظر امنیتی به چه شکلی است. همچنین در زمان ساخت سیف روم باید مدت زمانی که طول می‌کشد تا پلیس به محل حادثه برسد نیز در نظر گرفته شود.
برای ساخت سیف روم، بعد از اینکه امنیت اطراف خانه مورد ارزیابی قرار گرفت باید میزان خطر امنیتی که صاحبان خانه را تهدید می‌کند نیز مشخص شود. برخی از افراد دارای خطر امنیتی کم هستند اما برخی دارای خطر امنیتی متوسط می‌باشند. همچنین برخی از افراد نیز وجود دارند که با خطر امنیتی بالایی رو به رو هستند. همه این موارد در ساخت سیف روم ساده تا ساخت سیف روم پیچیده تاثیر گذار است. صاحبان خانه‌هایی که با درجه بالایی از خطر امنیتی مواجه هستند، ممکن است نیاز به ساخت یک نوع اتاق امن پیچیده تر داشته باشند. سیف روم حداقل باید به تجهیزات و لوازم زیر مجهز باشد:
1.    چراغ قوه و باتری
2.    کپسول آتش نشانی
3.    جعبه کمکهای اولیه
4.    هر گونه داروی خاص مورد نیاز سرنشینان (به عنوان مثال، انسولین برای افراد دیابتی)
5.    آب بطری شده
6.    غذای کم آب
7.    امکانات توالت موقت
8.    پتو
9.    مقدار و نوع لوازم مورد نیاز ممکن است بسته به تعداد ساکنین، محل اتاق امن و کل مدت زمانی که انتظار می‌رود اتاق مورد استفاده قرار گیرد، متفاوت باشد.
10.  سلاح‌ها: صاحبان خانه‌هایی که در سیف روم آن‌ها اسلحه وجود دارد، باید آموزش حرفه ای در مورد استفاده از آن ببینند. بدون آموزش مناسب، سلاح‌ها می‌توانند به جای یک دارایی سطح خطر را در صورت حمله افزایش دهند.
ملاحظات مهم هنگام برنامه ریزی برای ساخت سیف روم به این صورت است که  در حالی که اتاق‌های ایمن به گونه‌ ای طراحی شده‌ اند که سطح محافظت بیشتری را برای ساکنان خانه در صورت حمله فراهم کنند، هیچ چیز نمی‌تواند امنیت شخص را تضمین کند. یک حریف با انگیزه و مجهز می‌تواند هر اتاق امنی را در زمان کافی شکست دهد. البته باید توجه کرد وجود هر نوع اتاق امن، بهتر از نداشتن اتاق امن است. ساختن یک اتاق ایمن ساده بسیار بهتر از طراحی یک اتاق امن پیچیده است که هرگز ساخته نخواهد شد.
آموزش برای سرنشینانی که باید از اتاق امن استفاده کنند کاملا ضروری است. سرنشینان باید یاد بگیرند که چگونه سریع وارد اتاق امن شوند و در را قفل کنند. خانواده‌هایی که بچه‌های کوچک دارند باید رویه‌هایی را برای جمع‌آوری بچه‌ها و رساندن سریع آن‌ها به اتاق امن در مواقع اضطراری ایجاد کنند. تمرینات منظم باید انجام شود تا در هنگام بروز بحران، همه بدانند چه باید بکنند.

نکات مهم در هنگام ساخت سیف روم

در این بخش برخی از دستورالعمل‌های اساسی و نکات مهم که می‌توان هنگام ساخت سیف روم باید از آنها استفاده کرد، آورده شده است:
• 1.محل اتاق امن: اکثر صاحبان خانه‌ها نمی توانند یک سیف روم اختصاصی در خانه خود بسازند، بنابراین در عوض باید یک اتاق معمولی در خانه خود را به گونه ای تجهیز کنند که بتوانند به عنوان یک اتاق ایمن دو کاره از آن استفاده کنند. اتاق‌هایی مانند اتاق خواب، کمد و انباری معمولاً به عنوان اتاق امن استفاده می‌شوند. حمام‌ها اغلب اتاق‌های امن خوبی را ایجاد می‌کنند و مزایای اضافه‌تری مانند امکانات توالت و منبع آب شیرین را ارائه می‌کنند. اتاق امن باید در خانه قرار داشته باشد تا ساکنان بتوانند در مواقع اضطراری به سرعت به آن دسترسی داشته باشند. یک مکان مرکزی در نزدیکی محل خواب و نشیمن معمولاً انتخاب بهتری نسبت به مکان‌های دورتر مانند زیرزمین یا اتاق‌های زیر شیروانی است. در حالت ایده‌آل، اتاق امن به جای اینکه در فضای بیرونی خانه قرار داشته باشد، در داخل دل خانه قرار می‌گیرد و هیچ پنجره‌ای به آن دسترسی ندارد. و
2.درب سیف روم: در ساخت سیف روم باید به درب آن نیز اهمیت داد. اتاق امن باید دارای یک در محکم باشد که بتواند از ورود مزاحم به داخل اتاق از طریق درب جلوگیری کند. درب‌های داخلی موجود در خانه‌ها معمولاً از چوب توخالی ساخته می‌شوند و این نوع درها برای استفاده به عنوان درب سیف روم مناسب نیستند. درب سیف روم باید از چوب جامد یا فلز ساخته شود. درب سیف روم باید دارای حداقل یک قفل محکم در مرکز درب باشد. همچنین با نصب قفل‌های بسته در بالا و پایین درب می‌توان امنیت بیشتری به دست آورد. قفل‌های سیف روم باید به گونه ای تقویت شده باشند که به جای اینکه فقط به خود چارچوب درب متصل شوند، به چارچوب دیوار متصل شوند. پیچ‌های استفاده شده روی لولاهای درب نیز باید روی چارچوب دیوار بسته شوند. لولاهای درها باید مجهز به تجهیزاتی باشند که از باز شدن درب هنگام برداشتن پین‌های لولا از بیرون جلوگیری کنند. برای کسانی که نیاز به امنیت بالاتری دارند، درب‌های ویژه ای وجود دارند که به طور خاص برای ساخت سیف روم‌ها ساخته شده اند. این درب‌ها از مواد مقاوم در برابر ضربه ساخته شده اند و دارای چهارچوب درب‌های تقویت شده مخصوص می‌باشند. در صورت تمایل، این درب‌ها را می‌توان در نسخه‌های مقاوم در برابر گلوله سفارش داد که درجات مختلفی از محافظت در برابر سلاح گرم را فراهم می‌کند. این درب‌ها با استفاده از قفل‌های سنگین یا قفل‌های الکترومغناطیسی محکم می‌شوند. یک چشمی باید روی درب اتاق امن تعبیه شود تا به سرنشینان اجازه دهد ببینند چه کسی بیرون است. و
3.دیوارهای اتاق امن: سیف روم باید دارای دیوارهایی باشد که مانع از ورود مهاجم به داخل اتاق از طریق دیوار شود. پتانسیل ورود از طریق دیوار به سیف روم را می‌توان با انتخاب یک مکان برای سیف روم که دارای حداقل تعداد دیوار است کاهش داد، اما احتمالاً حداقل چند دیوار در معرض دید قرار خواهد گرفت. دیوارهای موجود را می‌توان با نصب تخته سه چهارم اینچی در یک یا هر دو طرف دیوار محکم تر کرد. تخته سه لا باید با استفاده از پیچ به طور ایمن محکم شود. برای درجه حفاظت بیشتر، پانل‌های مقاوم در برابر گلوله را می‌توان روی دیوارها نصب کرد. موارد گفته شده سطحی از محافظت در برابر سلاح گرم و همچنین افزایش استحکام فیزیکی دیوار را فراهم می‌کنند. برای حداکثر امنیت، می‌توان از دیوارهای ساخته شده از بتن استفاده کرد.
• 4.کف و سقف اتاق امن: این امکان وجود دارد که یک مزاحم سعی کند از طریق کف یا سقف وارد سیف روم شود. با توجه به زمان و دشواری انجام این نوع حمله، احتمال وقوع آن بسیار کمتر از تلاش برای نفوذ به در یا دیوار است. اکثر صاحبان خانه‌هایی که با خطر امنیتی کم تا متوسط روبرو هستند، احتمالاً نباید نگران این نوع حمله باشند، در حالی که آنهایی که در رده خطر بالاتر قرار دارند باید این موارد را نیز در نظر بگیرند. در بیشتر موارد سقف‌ها بیشترین آسیب پذیری را ایجاد می‌کنند. برای افزایش استحکام سیف روم، تخته سه‌لایی 3/4 اینچی و یا پانل‌های مقاوم در برابر گلوله را می‌توان در هنگام ساخت سیف روم، بالا یا پایین تیرچه‌های سقف نصب کرد. اگر از دیوارهای بتنی در ساخت سیف روم استفاده می‌شود، ممکن است مطلوب باشد که از همین مصالح در سقف و کف آن‌ها نیز استفاده شود تا هر شش طرف اتاق درجه حفاظت یکسانی داشته باشند.
• 5.تهویه اتاق ایمن: متجاوزان ممکن است با استفاده از گاز اشک آور، اسپری فلفل یا سایر مواد تحریک کننده سعی کنند سرنشینان را به زور از سیف روم خارج کنند. اگر مزاحم بداند که صاحب خانه، یک اتاق امن دارد و از قبل برای حمله آماده شده است، این احتمال بیشتر است. صاحبان خانه‌هایی که با خطر امنیتی کم تا متوسط روبرو هستند، بعید است که با دشمنی از این نوع مواجه شوند و احتمالاً می‌توانند با استفاده از سیستم تهویه معمولی اتاق امن از این خطر گذر کنند. می‌توان ماسک‌های ضد گاز را برای هر یک از ساکنانی که ممکن است از سیف روم استفاده کنند، تهیه کرد و در سیف روم نگهداری کرد. برای افرادی که خطر امنیتی بالاتری آن‌ها را تهدید می‌کند باید سیستم‌های تهویه ویژه ای را در نظر گرفت که هوای ورودی به اتاق را فیلتر می‌کند و فشار هوای مثبت را در داخل اتاق ایجاد می‌کند تا مواد محرک و سایر گازها را خارج کند. این سیستم‌های خاص می‌توانند پیچیده باشند و باید به طور خاص برای اتاقی طراحی شوند که انتظار می‌رود تهویه برای آن فراهم شود.
• 6.دستگاه‌های ارتباطی به کار رفته در ساخت سیف روم: بسیار مهم است که ساکنان اتاق امن ابزاری برای برقراری ارتباط سریع با پلیس و سایر آژانس‌های اورژانسی داشته باشند، با استفاده از دستگاه‌های ارتباطی در سیف روم افرادی که در آن جا مخفی شده اند به ارگان‌های گفته شده اطلاع می‌دهند که یک نفوذ رخ داده است و هم برای بررسی اینکه آیا خارج شدن از اتاق پس از رفع وضعیت، امن است یا خیر سوال می‌پرسند. توصیه می‌شود حداقل دو وسیله ارتباطی در سیف روم وجود داشته باشد. یا یک تلفن همراه و یک تلفن سیمی معمولی (خط ثابت)، یا دو تلفن همراه که هر کدام از یک ارائه دهنده خدمات تلفن همراه جداگانه استفاده می‌کنند در سیف روم وجود داشته باشد. از آنجایی که ممکن است برای سرنشینان سخت باشد که به خاطر داشته باشند تلفن‌های همراه معمولی خود را در هنگام بروز شرایط اضطراری به داخل اتاق بیاورند، توصیه می‌شود تلفن‌های همراه را منحصراً برای استفاده اضطراری خریداری کنید و همیشه در اتاق امن نگهداری کنید. صاحبان خانه در رده پرخطر یا کسانی که در مناطق بسیار دور افتاده قرار دارند ممکن است بخواهند استفاده از خطوط رادیویی دو طرفه را به عنوان یک وسیله ارتباطی ثانویه در نظر بگیرند. ر
7.استفاده از سیستم هشدار مرکزی در ساخت سیف روم: اگر خانه مجهز به سیستم هشدار دهنده است که به یک مرکز نظارت خارج از محل گزارش می‌دهد، توصیه می‌شود یک دکمه خطر در سیف روم نصب شود. با فشردن این دکمه باید فوراً زنگ هشدار به مرکز مانیتورینگ ارسال شود. اگر خانه دارای سیستم نظارت تصویری است، مانیتورهای ویدیویی که امکان مشاهده دوربین‌های مربوطه را فراهم می‌کند باید در اتاق امن وجود داشته باشد.


برای خرید گاوصندوق مخفی کلیک کنید


ساخت سیف روم




کاربرد سیف روم (اتاق امن) چیست ؟

هدف اولیه ساخت سیف روم، فراهم کردن یک پناهگاه موقت در مواقعی غیر محتمل است که یک مزاحم به خانه شما حمله کرده است. باید دقت کنید که سیف روم به صورت موقتی قابل استفاده است. در اکثریت قریب به اتفاق موارد، اتاق امن فقط باید برای مدت زمانی کوتاه، یا تا زمان رسیدن پلیس به محل حادثه یا دزدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت ساخت سیف روم

قیمت ساخت سیف روم با توجه به نوع سیف رومی که قرار است ساخته شود با یکدیگر متفاوت است. همچنین آپشن‌های متعددی وجود دارد که می‌توان در اتاق‌های امن قرار داد تا امنیت بیشتر یا راحتی بیشتری را برای کاربران فراهم کند که در قیمت ساخت سیف روم تاثیر گذار است. برخی از این موارد عبارتند از درهای مخفی که برای پنهان کردن ورودی اتاق امن، یا به عنوان یک خروجی ثانویه استفاده می‌شوند تا امکان فرار را فراهم کند، و سیستم‌های برق و روشنایی اضطراری. اتاق‌های ایمن نیز ممکن است به گونه ای ساخته شوند که در برابر انفجار بمب، مقاوم در برابر آتش یا عایق صدا باشند که هر کدام قیمت متفاوتی دارند. اتاق‌های ایمن را می‌توان به‌عنوان خزانه‌های امنیتی واقعی نیز ساخت تا علاوه بر استفاده در موارد اضطراری، برای نگهداری اشیاء قیمتی نیز استفاده شوند. اگر سوالی در زمینه قیمت تمام شده یک سیف روم دارید یا برای طراحی یک اتاق امن برای خانه خود به کمک نیاز دارید، لطفا با کارشناسان ما در www.imenkhorramsafe.com تماس بگیرید.

راه های ارتباطی

به منظور درخواست خدمات در زمینه اتاق امن می‌توانید به سایت اینترنتی www.imenkhorramsafe.com مراجعه کنید. انواع گاو صندوق‌ها در قیمت‌ها و کاربردهای مختلف در این سایت موجود هستند. کارکنان این شرکت به صورت ۲۴ ساعته، پاسخگوی سوالات شما هستند. راه‌های ارتباطی با شرکت خرم در ادامه آمده است :
 شماره تماس‌های مربوط به دفتر و نمایشگاه مرکزی : 88906724 - 88804149
 آدرس شرکت صنایع فلزی و صندوق نسوز خرم : تهران - خیابان سپهبد قرنی - بالاتر از تقاطع طالقانی - پلاک ۹۸
 ایمیل شرکت خرم: info@imenkhorramsafe.com